Ramadhan Jangan Pergi !!




4  Ramadhan  1435

Telah beberapa  hari Ramadhan berlalu. Terasa sayu di hati ini dengan Ramadhan yang telah pergi beberapa hari yang lalu.

Aku sering bertanya dihati ini di manakah diriku selama beberapa hari Ramadhan yang telah berlalu ini? Apa amalan yang telah ku laksanakan setelah beberapa hari Ramadhan berlalu ini ? 

Sedekah? Zikir?  Selawat? Gosip sana sini? Mengumpat ?? Cakap sia-sia ??? Dimana?  Mengapa?  Apakah amalan ku?  dan bagaimana ia boleh belaku ?? Kenapa aku terjebak sedemikian ?  

Sama-sama kita renungkan sahabat-sahabat sekalian.

Aku tidak tahu mengapa malam ini malam yang amat menyentuh Qalbu ku. 
Di saat keseorangan di sini, aku terasa ingin menggapai CINTAMU ya Allah.

Di saat hari pertama Ramadhan, ku merasakan Ramadhan tahun ni adalah Ramadhan yang amat manis bagi ku. Tak pernah ku merasa sebegini seronok nak sambut Ramadhan.

Sehari sebelum Ramadhan, ku hias rumah ku seperti ku ingin menyambut hari raya. Rumah ku bersihkan sebaiknya. Walaupun ku masih penat pulang dari kerja.

Hari esoknya nak sambut Ramadhan, ku gagahkan juga menghias rumah ku untuk menyambut Ramadhan.

Sawang disapu, rumah sapu sebaiknya, disembur bauan sana sini, dimop lantai sehingga berkilat tanpa meninggalkan titisan hitam dek kerana sang labah-labah yang mengqada hajatnyaa di penghujung penjuru lantai rumah.

Ku lapkan debu yang semakin bersarang di setiap corong, di setiap almari, di setiap rak-rak buku.

Ya Allah.. seronoknya nak sambut Ramadhan kali ni. Terasa bersemangat pelik nih!!!!

Tetapi, setelah 4 hari Ramadhan berlalu…. ku bertanya pada diri….. adakah aku telah berpuashati akan amalan yang telah ku lakukan sepanjang beberapa hari ini???

Ya Allah… Kau berikanlah aku sentiasa bersemangat untukku meneruskan Ramadhan yang lebih kurang 26 hari lagi tinggal.







Justeru , Ya Allah kurniakan Ramadhan ini sebagai satu peluang untuk aku menggapai cintaMU.

Wassalam..


4  Ramadhan  1435 yang lalu.

By Aqmariah





Kelebihan Ramadan

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Apabila tiba bulan Ramadan, dibuka pintu-pintu Syurga dan ditutup pintu-pintu Neraka serta syaitan-syaitan dibelenggu.


Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda: …Dan sesiapa yang berpuasa di bulan Ramadan dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredhaan Allah, akan diampunkan segala dosa yang dilakukannya sebelum itu.




Kelebihan berpuasa

Diriwayatkan daripada Sahl bin Saad r.a katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya di dalam Syurga itu terdapat pintu yang dinamakan Ar-Rayyan. Orang yang berpuasa akan masuk melalui pintu tersebut pada Hari Kiamat kelak. Tidak boleh masuk bersama mereka seorangpun selain mereka. Kelak akan ada pengumuman: Di manakah orang yang berpuasa? Mereka lalu berduyun-duyun masuk melalui pintu tersebut. Setelah orang yang terakhir dari mereka telah masuk, pintu tadi ditutup kembali. Tiada lagi orang lain yang akan memasukinya.



0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
  • AqmaFirdaus © 2012 | Designed by Home, in collaboration with Web Hosting , Blogger Templates and WP Themes