Ku Temui Cara Kurus di Shanghai

0 comments



Kunjungan ke Shanghai beberapa bulan lalu telah membuka jalan untuk saya bertindak semula. Bertindak mencapai impian saya yang selama ini terpendam.

Dulu impian ini pernah hampir digapai dengan NECK 1, tapi apakan daya lama kelamaan kembali seperti sediakala.

Kesempatan selama 2 minggu di Shanghai telah dapat mencetus kembali impian ini. IMPIAN ingin KURUS.

Segala ilmu semasa di NECK 1 saya gunakan sebaiknya. Ya... saya mula bertindak. Ilmu tanpa amal ibarat pokok tidak berbuah.

Cara hidup semasa NECK 1 saya terapkan betul-betul. 

Nak kurus mesti makan nasi. Nak kurus mesti makan 5-6 kali sehari. Nak kurus mesti buat senaman. Nak kurus mesti minum air cukup. Nak kurus mesti tidur cukup.

5 Tip mudah untuk kurus semasa di NECK1 saya amalkan bersungguh-sungguh di sini.


Bawa Periuk Nasi Kecil


Bermula di Shanghai saya masak bekal sendiri untuk ke tempat kerja. Periuk nasi kecil telah memberi suntikan semangat untuk saya masak sendiri di sini.

Beras, lauk segera saya beli awal-awal lagi di Malaysia. Memang mudah cuma perlu masak nasi dan panaskan lauk.

Tiba saja di service apartment saya buka beg besar keluarkan periuk nasi yang dibawa khas. Susun semua barang dan mula basuh beras untuk persiapan makan malam.

Lepas tu tekan butang cook dan terus mandi. Periuk ni memang mudah sebab boleh panaskan lauk sekali di bahagian atas.

Siap mandi dan mengemas dah siap makan malam saya. Nak pi cari kedai makan dihari pertama tiba pun badan masih penat lagi.



Nasi siap dimasak bersama lauk segera.
Syarat pertama untuk kurus NECK 1 tercapai; Nak Kurus mesti makan nasi. 

Masak Sendiri


Bila masak sendiri senang saya nak anggar untuk makan esok sekali. Saya masak nasi lebih untuk bekal esok.

Cuma perlu panaskan semula nasi tu bersama lauk baru esok pagi. Tak la terkejar-kejar esok pagi untuk masak dan ke tempat kerja.

Secara tak langsung saya dah siap masak untuk sarapan pagi jam 7-8 pagi, snek jam 10-11, makan tengah hari 12-1, snek jam 3-4, dan makan malam jam 6-8 malam.

Saya akan makan nasi untuk setiap waktu makan. Untuk snek jam 10 dan jam 3 saya makan 3 sudu nasi sahaja. Kadang-kadang saya ambil biskut serat tinggi yang saya bawa.

Jadi siaplah makanan saya untuk malam ini dan esok. Begini la rutin yang saya amalkan untuk baki 13 hari lagi di sini.

Di Shanghai


Di Shanghai pun mudah jumpa nasi. Ada banyak menu berasaskan nasi boleh dicuba di kedai mee tarik.

Selain mee tarik, mereka juga sediakan lauk dan sayur campur yang siap dimasak. Lauk ni untuk dimakan dengan nasi atau mee tarik.

Boleh saja nak order nasi bersama lauk panas samada  daging ayam, kambing, yak, dan lembu. Memang sedap sebab boleh makan panas-panas bersama dengan sup.


Makan di kedai. Ada sayur. Ada sup panas.

Cuma kadang-kadang saja saya makan di kedai jika inginkan kelainan rasa. Saya jarang makan di kedai kerana saiz hidangan yang besar. Boleh habiskan cuma jadi terlalu kenyang. Tapi agak berbaloi dengan harga.

Nak order nasi separuh macam tak berjaya lagi. Sebab cakap bahasa isyarat saja. Macam ayam dengan itik. Cakap nak separuh tapi bila sampai macam sama saja..ha.ha.

Jika ada pelanggan disitu yang boleh berbahasa inggeris boleh la mereka faham. Tapi bila order selalu ada gambar dekat menu. Tunjuk gambar je senang.

Untuk kunjungan kali ini saya banyak order lauk saja. Bungkus dan balik makan dengan nasi yang saya masak sendiri di bilik. Kerana saya ada misi yang nak dicapai. Cuma sekali-sekala makan mee tarik dikedai.

Ke Tempat Kerja


Ada dua pilihan nak ke tempat kerja. Teksi dan MRT. Selalu saya akan pilih teksi kerana tak perlu bersesak dengan orang ramai diwaktu pagi.

Tempoh perjalanan tak banyak beza antara MRT dan teksi. Cuma bila naik teksi agak kurang berjalan kaki berbanding MRT.

Jadi selepas kerja saya akan ambil 30minit setiap hari untuk berjalan kaki. Jalan-jalan cari makan. Ada beberapa kedai mee tarik di kawasan sekitar tempat kerja.

Saya bungkus lauk bersama sayur campur untuk makan malam dan bekal esok. Senang. Rasa pun sedap dengan daging segar. Boleh juga pelbagaikan rasa.

Jadi selepas kerja misi saya untuk senaman dan bekal untuk esok tercapai.. makan nasi.. makan 5-6kali sehari.. dan buat senaman.

Saya gemar berjalan kaki kerana ia senaman mudah. Tak perlu tukar baju dan tak perlu alatan khas. Cuma perlu berjalan saja sambil melihat keadaan sekitar. Beriadah sambil hilangkan stress kerja.

Memang mudah senaman jalan kaki ni. Jalan saja bagi laju sikit. Tak larat.. jalan je perlahan. Yang penting ada pergerakan.

Setiap hari misi saya untuk senaman cuma dengan cukupkan 10,000 langkah. Lain-lain senaman tak ada. Ini saja yang saya buat untuk 14 hari di sini.

Air Secukupnya


Di sini saya lebihkan minum air kosong. Cuma untuk snek pukul 3-4 ptg saya buat air coklat panas untuk hilangkan penat bekerja.

Dengan berat badan 83kg ketika itu saya perlu minum 3.32 liter air sehari. Bekas air saya pastikan selalu ada bersama di dalam beg.

Perlu ada bekas air untuk mudah sukat berapa liter air yang saya dah minum. Bila bekas air sentiasa ada bersama dengan mudah saya cukupkan 3 liter air sehari.

Tidur Awal


Saya akan elakkan tidur lewat. Selewatnya jam 11 malam. Setelah siap senaman dan beli makanan selepas balik kerja saya akan pulang ke bilik.

Balik saja dari tempat kerja saya meneruskan aktivit malam. Mandi, solat dan persiapan makan malam.

Lepas siap semuanya ada la tengok rancangan di televisyen sementara menunggu jam 11. Sambil menunggu makanan dihadam.

Penting sekali tidur yang cukup di waktu malam kerana ia memberi tenaga baru untuk esok. 

Badan akan rasa lebih segar untuk saya teruskan segala aktiviti esok hari termasuk misi 10,000 langkah saya.

Beginilah aktiviti ringkas saya selama 14 hari di sini. 

Dapat amalkan 5 tip muadah ilmu NECK sepenuhnya kerana saya dah rancang dari awal lagi. 

Nak kurus mesti makan nasi. 
Nak kurus mesti makan 5-6kali sehari. 
Nak kurus mesti buat senaman. 
Nak kurus mesti minum air cukup. 
Nak kurus mesti tidur cukup.

Hasilnya berat saya turun 4kg selepas tamat 2 minggu. Lebih kurang seminggu turun 2kg. 

Bagi saya memang banyak penurunan ni. Sebab sebelum ini kalau ke luar ke mana-mana, balik timbang memang naik berat berat badan atau sekadar sama berat sebelum. 

Tapi dengan cara hidup baru dengan NECK saya berjaya merubahnya. Target saya ingin mencapai berat ideal 62-65kg.

Berat selepas 2 minggu dah jadi 79kg selepas turun 4kg. 14kg lagi yang perlu diusahakan.  

Apa yang saya dapat simpulkan ialah bukan Ku Temui Cara Kurus di Shanghai. 

Sebenarnya saya telah temui semula KUASA TINDAKAN. 

Ya.. kuasa untuk bertindak mencapai impian saya untuk kurus. 

Selama ini segala ilmu di NECK 1 menjadi sia-sia kerana saya tidak dapat bertindak.

Dengan KUASA TINDAKAN... 
NECK menjadi kenyataan. 

Wassalam
Mohd Firdaus 

Nota: NECK adalah program Coaching Online Kurus no.1 di Malaysia. 
- Now Everyone Can Kurus -

Untuk mengetahui maklumat tentang NECK boleh baca di sini: 
www.everyonecankurus.com


Boleh hubungi saya untuk keterangan lanjut.

Firdaus 019-4158771 (Call or WhatsApp)






Pokok Indigofera di musim hujan

0 comments



Pokok Indigofera yang ditanam di kebun ini belum pernah dibaja lagi semenjak ditanam.

Alhamdulillah boleh terus tumbuh dengan subur. Berbunga dan berbuah lebat. 

Sudah melepasi dua musim kemarau kuat di utara dan musim hujan. Ujikaji kesesuaian dengan cuaca dan tanah berjaya.



 Buah Indigofera muda


Pucuk baru Indigofera 


Buah Indigofera berbagai peringkat.
Ada yang sudah matang.


Pokok Indigofera bersama pokok Pisang Hutan




Nasi Kerabu Kambing Bakar

0 comments


Pagi ini dapat bersarapan pagi di Kelantan. Nasi Kerabu di laluan ke Pantai Cahaya Bulan. Kena masuk lorong kecil ke dalam kampung. 

Yang hairannya ramai yang datang walaupun tempat agak tersorok.

Bila sampai jam 9.00pagi meja dah penuh. Bernasib baik bila ada yang dah nak siap makan. Dapat duduk dan terus order

Alhamdulillah.. Urusan dipermudahkan.

Inilah kali pertama datang ke sini. 


Tudiaa. dah sampai. lauk kambing bakar.


Dihidang dalam bekas buluh.. ada sambal tumis.. sambal nyior..dan ulam.


Kambing bakar extra..


Solok lada dan telur masin 


Teh tarik dan teh tarik madu


Ok.. boleh mula.

Tamat.. jom balik.

Suasana masih rancak.. 

Terima kasih Chef Shaf.. penaja utama makan pagi hari ni. Sedap.. Ramai lagi yang beratur untuk bungkus. 



Train Arau to Bukit Tengah

0 comments



Berkabus pagi ni.. sejuk.
Komuter Arau ke Bukit Tengah.

Suasana berkabus..

Sudah sebulan lebih saya menggunakan khidmat komuter KTM untuk ke tempat kerja di Prai.

Sejak jadual baru komuter dikeluarkan pada 1 Julai 2016 saya membuat keputusan untuk mencubanya pada bulan September yang lalu.

Awal pagi

Selesa dan harga pun ok. Badan pun tak penat lagi untuk memandu kereta setiap hujung minggu.

Sekarang saya boleh berulang alik setiap hari dari Changlun ke Prai. Dulu pulang setiap hujung minggu saja.

Saya ada dua pilihan stesen KTM di Changlun. Stesen Kodiang dan stesen DiRaja Arau.

Saya dah cuba keduanya. Buat masa ini stesen DiRaja Arau jadi pilihan saya kerana masa perjalanan dari rumah lebih singkat.

Tempoh perjalanan dari Arau ke Bukit Tengah  adalah 1jam 25minit. Kekerapan perjalanan komuter disediakan setiap 1 jam. Banyak juga perhentian yang disediakan.

Jadual komuter dua hala. 
Padang Besar - Butterworth

Tiket boleh dibeli terus di kaunter stesen KTM. Cuma di stesen Kodiang kaunter tidak dibuka pada waktu pagi. Perlu bayar terus di Bukit Tengah.

 Harga tiket

Saya perhatikan ramai juga yang menggunakan khidmat komuter ni.

Kadang-kadang terpaksa berdiri kerana tempat duduk penuh. 

Apa pun tahniah kepada KTM kerana dapat sediakan perkhidmatan yang bagus.

Saya suka kerana ia bersih dan masa perjalanan tepat waktu.

Tahniah

Wassalam
Firdaus






Anggur Mula Berbuah

4 comments



Pokok Anggur

Setahun yang lalu pokok anggur ini mula ditanam oleh ayah untuk teduhan di pergola.

Tak sangka pula tahun ni nak mula berbuah. Alhamdulillah syukur.

Setelah setahun.. ia mula berbuah

Setahun yang lalu.. gambar pokok anggur pada 24.11.2014

Cepat menjalar memenuhi ruang pergola

Subur dengan baja organik dari sang kelawar

Ada bunga yang baru muncul.. Nov 2015

Tangkai yang agak panjang

Masih menghijau.. 

Pokok Indigofera

0 comments




Indigofera

Alhamdulillah. Benih Indigofera yang ditanam setahun yang lalu telah mula berbuah. Benih Indigofera ini saya dapat melalui Bro Adil dari Lalahrivergoatfarm.

Cubaan pertama menyemai benih Indigofera ini gagal. Mungkin disebabkan medium tanah yang saya beli telah tercemar dengan kulat perosak. Atau mungkin juga disebabkan benih Indigofera terendam terlalu lama dalam tanah lembab.

Cubaan kedua saya terus tanam benih Indigofera ni tanpa rendam dan ganti dengan tanah yang lain yang diambil dari dusun. Alhamdulillah, kali ini menjadi.


Siraman cuma dibuat sehari sekali sehingga biji benih bercambah.



Bila dah agak besar saya pindahkan ke dalam polibag. 



Lebih kurang sebulan pokok ditanam di tanah


Sentiasa berbunga..dan berbuah.. gambar petang tadi. 6.30pm 2 Oct 2015.




Buah-buah yang masih hijau.. Syukur pokok hidup dengan sihat.



Hasil yang pertama.. 
Inilah benih Indigofera yang baru diambil petang tadi.

Ada yang masih hijau..

Insya Allah benih Indigofera ini saya akan keringkan terlebih dahulu untuk ditanam di dusun nanti. Semoga dipermudahkan olehNya.


Wassalam

By Firdaus


Nasi Mandy Kambing dan Daun Pecah Beling

0 comments



Kambing

Sebelum ini dah pernah masak Nasi Mandy. Tapi Nasi Mandy Ayam la.
Entah macam mana terbeli daging kambing 2kg dari kawan yang jual.

Mula-mula nak beli daging rusa je 1kg. Tapi bila tahu kambing pun ada. 
beli kambing lah.. hihi. 

Sebab my husband asyik-asyik cerita kambing. Sokmo-sokmo kambing. 
Pergi mana pun mata tu tak lepas cari kambing.

Banyak juga kandang kambing yang dia bawak pergi tengok, merata tempat. 
Seronok juga bagi makan kambing ni sebenarnya. Hilang penat tengok keletah kambing.

Hari ni daging kambing tu telah selamat menjadi nasi Mandy Kambing. 

Ini kali pertama Aqma masak Nasi Mandy Kambing. Tapi bukan kambing hok pelihara sendiri lagi lah. Katanya daging kambing ni diimport dari Sumatera, Indonesia.

Alhamdulillah. syukur dengan kesempatan yang ada.




Nasi Mandy Kambing Yaman menjadi pilihan Aqma..haha. kan senang.
 Yang ni pun beli dari kawan gak.


Cara membuatnya sudah tersedia dibelakang kotak. 
Alhamdulillah. Mudah saja caranya.




Aqma cuma sediakan daging kambing dan bahan-bahan untuk salad.
Sebab beras dan rempah ratus sudah sedia ada.





Beras dan rempah ratus.
 Aqma remdam dulu beras ni sambil tunggu daging direbus.




Kemudian basuh bahan untuk sos Harrah, salad dan sup.
Terung tu untuk masuk dalam nasi. Daun ketumbar pulak tak dok.




Tomato, bawang putih, cili hijau dan jus lemon untuk sos Harrah.
Yang ni Aqma kisar dan masukkan dalam peti sejuk.





Yang selebihnya. Tomato, timun, bawang besar dipotong kecil. 
 Masuk dalam ke dalam peti sejuk juga.




Acara menumis pula. Bawang putih dan Bawang Besar 
ditumis bersama rempah.





Siap tumis, masukkan rempah ke dalam periuk bersama beras.



Masukkan sebahagian daging yang dah siap direbus
bersama air rebusan daging.


Tutup dan tunggu sehingga masak.


Sementara menunggu nasi masak buat sup dulu dengan 
sebahagian daging yang dah direbus tadi.


Tada !! Nasi dah siap masak. 


Siap dihidang bersama periuk..hihi



Bismillah.. jemput semua. Alhamdulillah. sedap jugak.
Kambing pun tak bau sangat. Isi pun lembut sangat.
Bolehlah untuk pertama kali.




My Husband petik daun pecah beling untuk direbus.


Secekak daun siap dipetik


Direbus bersama 4 cawan air.. 
Aqma rebus sehingga tinggal hampir 3 cawan air.


Air rebusan daun Pecah Beling ni bagus untuk kurangkan kolestrol..
Lepas makan kambing rasa lega sikit kalau minum air rebusan ni suam-suam gitu.



Sebelum tidur telan 4 biji Herblax untuk detox.
Esok petang memang kena 2 round la senaman..huhu.


Semoga dapat meneruskan cabaran NECK oleh Master Maria Firdaus dengan jayanya. Amiinn. 

Sekian saja untuk kali ini. Wassalam.

Aqmariah
 









Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
  • AqmaFirdaus © 2012 | Designed by Home, in collaboration with Web Hosting , Blogger Templates and WP Themes